Sammanfattning 16-29/12

Nu är det hög tid att svepa undan spindelväven! Jag är utrustad med en dammvippa - vad har ni att bidra med? Det blir en fuskstädning till att börja med men i mån av tid kommer inlägg med lite mer kött på benen. Redo?

Den 16e december sänkte vi kroppstemperaturen genom att bege oss till Chiang Mai. Mostrarna anslöt sig och hade med sig ofattbara mängder mat som jag givetvis föråt mig på. Det blev en kort vistelse, knappt två dagar, men under den tiden hann vi avverka Doi Suthep, Royal Flora Ratchaphruek och Warorot-marknaden. En skymt av Thailands drottning fick vi också, då hon samma dag som vi anlände passerade genom Chiang Mai.

Warorot. Mängder av ätbara saker och annat också för den delen.

Kanom krok, en typ av thailändsk efterrätt som består av... kokospudding? Gottttt.
I väntan på drottningens kortege.

Många intressanta fordon hann glida förbi...

Tyvärr fick alla kameror prompt läggas undan när självaste drottningen passerade.






Den 18e satte vi oss i en hyrbil med färdplanen 6 timmar söderut: Khlong Lan Pattana i provinsen Kamphaeng Phet. I en veckas tid bodde vi hos min äldsta moster och dedikerade tiden åt kära återseenden av släkten. Jag försökte försökte förlika mig med en tillvaro utan wi-fi men drabbades av en plågsam abstinens som endast kunde botas med dagliga besök på internetcaféet.


Home away from home.

Den 25e var det dags att bryta upp och bege sig tillbaka till Chiang Mai. En sista måltid intogs med familjen följt av ett besök på söndagsmarknaden innan de sedan begav sig till flygplatsen. De tre efterföljande dagarna tillbringade jag ensam i staden och fördrev bland annat tiden med trekkingturer till shoppingcentret, våghalsiga färder genom djungeln med zip lines samt en dag bland elefanter där jag fick genomgå mahout-träning. Rekommenderas grymt mycket! Utom möjligtvis promenad till shoppingcentret; spar på krafterna och åk tuktuk eller songtaew istället.


Fina, starka, kloka djur!

Den 29e nådde min solitära tillvaro sin ände, för då förflyttade jag mig till Lampang för påhälsning av P'Joy (och sedermera Mod, som anländer någon gång i natt). Tro det eller ej, men här blir jag om möjligt ännu mer gödd för utöver matlagning så är detta släkte tydligen mästare på att baka. Med min dåliga karaktär och omättliga aptit kan detta inte sluta i annat än tårar ovanpå en av 7-Elevens alla vågar.


Lampang

1 kommentar:

linn sa...

gud sa spannande