Platt fall

Som vissa kanske redan vet så blev jag nyligen bestulen på min handväska. 300 000 000 VND och 2 500 THB (sammanlagt ca 1 600 SEK), en relativt ny mobil, thailändskt id-kort, svenskt körkort och två utländska sim-kort blev förlusten. Försäkringen omfattar endast personskador så min utdelning från denna upplevelse blir ett skrynkligt papper från den vietnamesiska polisen där de lojt konstaterar att fallet är olöst. Well, duh.

Det gick till på det klassiska sättet; en beprövad metod som stjälpt reseplaner decennier före min entré på arenan. Herregud, jag hade läst om det bara dagen innan och neurotisk som jag är så var jag högst medveten om farorna som lurar bakom varje gatuhörn.

Vi var ett sällskap på tre som just brutit upp från en skönt barhäng på trottoaren, på väg att söka lyckan någonstans där musiken dominerade istället för kakofonin av mopedtutor. Efter en förflyttning på knappt 100 meter stannade vi vid ett övergångsställe, med mig ytterst, och jag hann tänka: bäst att jag tar ett steg tillbaka så att jag inte blir statistik över trafikens dödsoffer. Men innan tanken blivit till handling hade två klåfingriga jävlar på moped kört förbi och ryckt/kapat av axelbandet på min väska och försvunnit med den. Det fanns ingen tid till reaktion och en i övrigt trevlig kväll fick ett abrupt avslut mitt på Pham Ngu Lao-gatan.

Modet befinner sig någonstans vid fotknölarna numera. Jag känner mig både ledsen och förbannad, men är samtidigt oerhört lättad över att jag inte kom till skada eller förlorade vad som nog kan anses vara de värdefullaste ägodelarna när man irrar omkring så här i främmande land: passet och bankkortet.

Inga kommentarer: